Kategorie blog
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
Chmura tagów
Do ogrodu po zdrowie 1
Do ogrodu po zdrowie

Zdrowie prosto z ogrodu

Codzienne życie człowieka XXI wieku nie jest łatwe. Jego tempo jest szybkie, stresy związane z pracą lub jej brakiem odbijają się na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Lekarstwa i witaminy z apteki nie zawsze skutecznie pomagają.
Jedną z najczęstszych dolegliwości naszych czasów jest nadciśnienie, które prowadzi do dalszych, często poważnych komplikacji zdrowia. Sprawdzonym sposobem na jego obniżenie jest umiarkowany ruch na świeżym powietrzu.
Praca w ogrodzie to doskonała forma takiego ruchu. Dbamy wtedy o nasze zdrowie na kilka sposobów.
Najpierw wysiłek fizyczny, który możemy dawkować w umiarkowany sposób. Prace ogrodowe, które wykonujemy na świeżym powietrzu i na dodatek mamy z tego realne korzyści, wzmacniają nie tylko naszą kondycję fizyczną. Wywołują też wydzielanie endorfin, hormonów szczęścia, które poprawiają w znaczący sposób nasze samopoczucie.
Uprawa roślin, wymagająca naszych starań, przyniesie efekty, które sprawią nam nie tylko radość i satysfakcję. Zdrowe rośliny przyczynią się na pewno do poprawy naszej kondycji fizycznej.

Wzmacnianie odporności

buraki Niepozorne warzywo, jakim jest czerwony burak, potraktowane w odpowiedni sposób, podniesie nam odporność i zapewni niezbędną dawkę witamin i mikroelementów.
Buraki zawierają witaminy A, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12, C oraz pierwiastki takie, jak żelazo, potas (tylko 2 buraki to aż 528 mg potasu!), magnez, wapń, fosfor, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, sód, mangan, kobalt, oraz bardzo rzadkie pierwiastki jak rubid i cez. Ponadto ich składnikami są cukry, białka, bioflawonidy, karoten, betanina, kwas foliowy i antocyjany, które są bardzo przydatne w walce z nowotworami. Są też źródłem błonnika i nie przytyjemy od nich - 100 g buraka zawiera tylko 38 kcal.
Dla dzieci najprzyjemniejszą i najsmaczniejszą formą ich spożywania będzie syrop, przyrządzony w bardzo prosty sposób. Odcinamy kawałek buraka ( taką "czapeczkę" ) i resztę wydrążamy łyżeczką, po czym dziurkę zasypujemy cukrem, najlepiej trzcinowym lub brązowym. Stawiamy w pokojowej temperaturze - już po kilku godzinach pojawi się smakowity syrop, który podajemy dzieciom po łyżeczce kilka razy dziennie.
Dla dorosłych ( a także dla dzieci lubiących konkretne lub kwaskowe smaki) najlepszą formą spożywania tych warzyw jest kwas burakowy.

Robimy go w następujący sposób:

  • kilka dorodnych, świeżych buraczków
  • kawałek razowego chleba
  • ząbek czosnku
  • letnia woda

Obrane i pokrojone buraczki wkładamy do słoika, dokładamy czosnek i chleb, zalewamy letnią, przegotowaną wodą, przykrywamy gazą zabezpieczoną gumką i odstawiamy na kilka dni - 4 lub 5. Gdy kwas nabierze przyjemnego, lekko winnego smaku i głęboko czerwonego koloru z purpurowym odcieniem - będzie dobry. Wyjmujemy chleb i wstawiamy go do lodówki. Zażywamy po łyżce dziennie, jako preparatu witaminowego, dodajemy, jako naturalnego zakwaszacza przede wszystkim do barszczyku, botwinki lub sałatek. Buraczki z kwasu możemy tez dodać do barszczu ( najlepiej obok świeżych) a także wykorzystać je w różnego rodzaju sałatkach.

Sok i kwas burakowy sprawdza się doskonale w leczeniu nadciśnienia ( potas, magnez), niedokrwistości (doskonale przyswajalne żelazo) a także ma właściwości oczyszczające, wspomagające pracę wątroby. Badania naukowców dowodzą, że to właśnie burak, ze swoją czerwono-fioletową barwą jest najskuteczniejszym warzywem przy zapobieganiu chorobom nowotworowym i wspomaganiu chemioterapii (posiada antocyjany, czyli przeciwutleniacze zwalczające wolne rodniki).

Oczywiście warzyw i owoców o zdrowotnych właściwościach jest o wiele więcej. Wszystkie owoce, które mają intensywne kolory to również doskonałe przeciwutleniacze, jak i dostarczyciele witaminy C.
Warto wspomnieć też o wartościach naszych poczciwych jabłek. dobroczynne pektyny oczyszczą nasz organizm, pomogą zwalczyć zły cholesterol chroniąc przed miażdżycą i zawałem, dostarczają też sporo witaminy C chroniącej przed przeziębieniami i wzmacniającej układ odpornościowy.
Należy pamiętać o tym, że największe korzyści z własnych warzyw i owoców mamy wtedy, gdy są one nawożone w sposób naturalny, bez użycia chemicznych środków, także przy zwalczaniu chwastów.

Korzyści z pielenia grządek

pokrzywa Dzika kuchnia staje się coraz bardziej modna, zalety roślin rosnących swobodnie na łąkach są doceniane nie tylko przez smakoszy, ale też przez miłośników zdrowego stylu odżywiania się. Sukcesy książek kucharskich z daniami z "dzikiej kuchni" świadczą o coraz większym zainteresowaniu tą tematyką. Nie musimy chodzić na łąkę, by zdobyć pyszne chwasty. Wystarczy pieląc ogródek nie wyrzucać wszystkich niepotrzebnych roślin na kompost. Zwłaszcza wiosną chwasty są źródłem cennych mikroelementów.
Pogardzana przez wszystkich, wstrętna, parząca pokrzywa od dawna w medycynie ludowej pełniła znaczącą rolę i nie na darmo na przednówku gotowano z niej zupę. Ma nie tylko ciekawy, warzywny smak podobny do szpinaku, ale też sporo właściwości prozdrowotnych. Specjaliści od ziołolecznictwa uważają ją nawet za naturalny antybiotyk. Ma właściwości moczopędne, bardzo pomocne w leczeniu kamicy nerkowej i podobnych schorzeń. Wspomaga wydalanie z organizmu szkodliwych substancji, np. złogów kwasu moczowego. Pokrzywa jest także pomocna w leczeniu dny moczanowej (artretyzmu). Równocześnie przeciwdziała zatrzymywaniu płynów w organizmie.
Na wiosenne osłabienie zalecane jest picie soku ze świeżych pokrzyw. Jeżeli wywar z nich rozcieńczony wodą posłodzimy miodem, otrzymamy doskonały napój dostarczający nam mikroelementów, których nam brakuje po zimie.
Herbatka ze świeżych lub suszonych pokrzyw doskonale wzmacnia włosy i paznokcie.
Nie tylko pokrzywa jest pożytecznym chwastem. Gwiazdnica, o lekko orzechowym smaku, pikantne młode liście mniszka lekarskiego ( mlecza), czy krwawnik o smaku podobnym do szczypiorku, są także źródłem wiosennych witamin. Możemy z nich zrobić wiosenną sałatkę, której bazą będzie wyhodowana w ogrodzie sałata albo młoda kapusta.

Poznaj także podwyższone grządki. Więcej na ich temat tutaj - Podwyższone grządki - warzywnik w skrzyni

Surówka z kapusty z chwastami

  • 1/4 główki białej kapusty
  • garści młodych pokrzyw
  • garść liści mniszka lekarskiego
  • garść gwiazdnicy z kwiatami
  • kilka gałązek krwawnika
  • sól
  • 2 łyżki octu jabłkowego
  • 2 łyżki oleju lnianego

Kapustę szatkujemy, solimy i zostawiamy na około 20 minut, by zmiękła. Chwasty płuczemy w kilku wodach, pokrzywę lekko przelewamy wrzątkiem. Do kapusty dodajemy listki pokrzywy i porwane na kawałki pozostałe chwasty. Z oleju i octu jabłkowego robimy winegret mieszając i ubijając lekko widelcem. Polewamy nim surówkę, mieszamy.

Nie tylko ruch i witaminy

A jak już wypielimy grządki, osiągniemy kilka korzyści. Rozruszamy nasze ciało, damy miejsce do rozwoju roślinom, zbierzemy materiał do wiosennej sałatki i uporządkujemy otoczenie. Poza tym przebywając na słońcu zapewnimy sobie odpowiednią dawkę witaminy D3, która wytwarza się pod wpływem promieni słonecznych. Jest ona niezbędna m.in do prawidłowego rozwoju układu kostnego.
Możemy wtedy zaprosić gości - przyjaciół lub rodzinę i pochwalić się naszym pięknym ogrodem. Nie tylko umiarkowany wysiłek fizyczny jest przecież źródłem naszego dobrego samopoczucia. Przyjemne chwile z najbliższymi osobami w miłym otoczeniu, wśród przyrody też mogą poprawić nam nastrój. Warto zadbać o właściwe warunki do wypoczynku w ogrodzie, wybierając odpowiednie meble, wygodne i pasujące do otoczenia. W ogrodzie rośliny nie tylko wykorzystujemy praktycznie, estetyka też jest ważna. Kwiaty i krzewy ozdobne wymagają odpowiedniej oprawy. Możemy sobie wybrać ogrodowe sprzęty w stylu, jaki się nam najbardziej podoba i będzie nam pasował do reszty ogrodu.

Zadbany ogród, w którym dzięki ruchowi na świeżym powietrzu wyhodowaliśmy własnym trudem zdrowe owoce i warzywa, gdzie możemy je zjeść w miłym towarzystwie i pięknym otoczeniu, sprawi nam wiele radości i satysfakcji. Poprawi nasze samopoczucie pod każdym względem.

Komentarze do wpisu (1)

31 lipca 2015

Mój ogród to moja największa pociecha. Zgadzam się ze wszystkim, o czym mówi artykuł. Bardzo ciekawa rzecz :)

poniedziałek-piątek: 9.00-17.00 602 790 598 kontakt@ogrodolandia.pl

Menu Szukaj więcej więcej
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium