Kategorie blog
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
Chmura tagów
7 niezwykłych korzyści zdrowotnych z uprawiania ogrodu 1
7 niezwykłych korzyści zdrowotnych z uprawiania ogrodu

Jak prace ogrodowe wpływają na zdrowie?

Nawet najmniejszy przydomowy ogródek można zagospodarować tak, by znalazło się w nim miejsce na uprawę ulubionych warzyw. Późną wiosną i wczesnym latem możesz w ten sposób zaopatrywać się w koperek, szpinak, bazylię i inne aromatyczne czy lecznicze zioła. Latem i jesienią zyskasz świeżutkie, nasłonecznione pomidory, marchewki, pietruszki, papryki, a nawet cebulę i czosnek, które z powodzeniem możesz przechować nawet przez kilka miesięcy.

Obfitość plonów sama w sobie będzie dla ciebie satysfakcjonująca, ale oprócz niej, i to niezależnie od tego, czy uprawiasz pokaźny ogród, czy mały ogródek przydomowy, czy masz jedynie skromne uprawy doniczkowe na tarasie lub dostęp do małej części ogródka na terenach osiedlowych, prace w ogrodzie (związane z roślinami i uprawą ziemi) mogą dostarczyć ci znacznie więcej korzyści zdrowotnych.

Jakich? Już odpowiadamy:

  1. Dużo mniejszy stres - dużo wyższa samoocena

    O wykonanie odpowiednich badań pokusili się Holendrzy. Osoby badane podzielono na dwie grupy. Członkowie każdej z grup musieli najpierw wykonać jakieś stresujące zadanie, a następnie jedną z grup poproszono o pozostanie w zamkniętym pomieszczeniu i oddanie się jakiejś lekturze, podczas gdy druga grupa udała się na półgodzinne zajęcia ogrodowe. Okazało się, że osoby uprawiające ogród, miały w organizmie niższy poziom kortyzolu i czuły się lepiej od "czytelników".
    Kortyzol, który jest hormonem stresu może bardzo niekorzystnie wpływać nie tylko na nastrój, ale i funkcjonowanie oraz zdrowie organizmu. Dowiedziono, że podwyższony poziom tego hormonu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zachorowań na różne choroby, osłabieniem układu immunologicznego, a nawet skłonnością do otyłości i problemów z funkcjonowaniem układu nerwowego.
    Na tej podstawie wysnuto wniosek, że ogrodnictwo jest jedną z najłatwiej dostępnych aktywności poprawiających nastrój i samoocenę oraz eliminujących stres.
    Jeśli czujesz wewnętrzne napięcie, denerwujesz się i chcesz odreagować stres z pracy czy szkoły - wyjdź, choć na chwilę, do ogrodu i zajmij się nim, a prace ogrodowe sprawią, że z ulgą odetchniesz.

  2. Zdrowe serce, mniejsze ryzyko zawału i udaru

    Badania szwedzkie między innymi w Instytucie Karolinska wykazały, że u seniorów (wiek 60+) aktywnie zajmujących się ogrodnictwem, ryzyko zawału serca i udaru mózgu spadało nawet o 30%. Wiąże się to z aktywnością fizyczną, a uprawa własnego ogrodu jest jedną z najprzyjemniejszych i najpraktyczniejszych aktywności. O ile trening na siłowni czy w klubach fitness, szczególnie korzystanie z bieżni i rowerków treningowych, można porównać z ćwiczeniami, które zapewniamy własnym chomikom w nieskończoność kręcących się w kołach, o tyle aktywność ogrodowa zapewnia znacznie pełniejszą stymulację ciała i umysłu.
    Co więcej, praca w ogrodzie wiąże się ze zwiększoną ekspozycją na słońce i, co za tym idzie, zwiększeniem syntezy własnej witaminy D. Witamina D jest kluczowa dla zdrowia serca i kości. Odgrywa też ogromną rolę w profilaktyce nowotworowej.

    Jeśli możesz sobie na to pozwolić, spędzaj przynajmniej pół godziny dziennie na pracy we własnym ogrodzie, zadbaj też o to, by zapewnić ciału dostęp do słońca - odsłoń ramiona i / lub nogi, by pod wpływem promieni słonecznych organizm mógł wytworzyć własną witaminę D.

  3. Zręczność i siła rąk

    Prace ogrodowe wymagają skłonów, przysiadów i angażowania niemal całego organizmu, ale szczególnie dobroczynny wpływ wywierają na zdrowie rąk, bo to ręce wykonują gros prac i są w nie angażowane szczególnie intensywnie. Badania potwierdzają pozytywny wpływ ogrodnictwa na dłonie, jest on korzystny do tego stopnia, że na bazie typowych ogrodniczych ruchów opracowywane są programy rehabilitacyjne dla osób po udarach, dodatkowo tę formę aktywności uważa się za doskonałą aktywność sprzyjającą powrotowi do zdrowia po chorobach skutkujących długotrwałym unieruchomieniem całego lub części ciała.
    Możesz więc liczyć na to, że dzięki regularnej pracy w ogrodzie utrzymasz zręczność i siłę rąk do późnej starości.

  4. Zdrowie mózgu i mniejsze ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera

    Jedno z długoterminowych badań (trwało 16 lat i objęło niemal 3000 seniorów), w którego trakcie badano powiązania pomiędzy stylem życia, a więc również aktywnością fizyczną, a zapadalnością na choroby wieku podeszłego takie, jak demencja i choroba Alzheimera, wykazało, że wśród osób, które codziennie zajmowały się ogrodnictwem, choroby te występowały o 36% rzadziej niż u osób, które tej aktywności nie przejawiały.
    Istnieje też bardziej optymistyczne badanie, z którego wynika, że regularne prace ogrodowe mogą zmniejszyć ryzyko zapadnięcia na demencję i / lub chorobę Alzheimera nawet o 47%. Nie wiadomo co prawda, dlaczego tak się dzieje, ale naukowcy przypuszczają, że pozytywny wpływ prac w ogrodzie może wynikać z tego, iż angażują one tak wiele kluczowych organów, że dzięki temu organizm otrzymuje stałą, łagodną stymulację, która uniemożliwia degenerację komórkom i tkankom z komórkami tworzącymi układ nerwowy włącznie.

  5. Depresja i zdrowie psychiczne

    Każdy, kto pielęgnuje własny ogród doskonale zna to uczucie: poprawę nastroju pomimo gimnastyki podczas pielenia rzodkiewek czy sałat. To kwestia nie tylko aktywności fizycznej, która skutkuje wydzielaniem hormonów szczęścia (endorfin), ale również samego obcowania z przyrodą, możliwość przebywania w naturalnym, zdrowym otoczeniu i satysfakcja z wykonanej pracy. Wszystkie te czynniki niezwykle pozytywnie wpływają na nastrój i działają silnie antydepresyjnie. Jak wspomnieliśmy powyżej, poprawiają też samoocenę, co potwierdzono badaniami. Nie bez powodu ogrodnictwo zaleca się w ramach fizjo- i psychoterapii. Nic lepiej nie wpływa na kondycję i nastrój niż odrobina potu przelana we własnym ogrodzie.

  6. Pamięć, nauka i procesy poznawcze

    Na początku XXI stulecia odkryto jeszcze jedną ogromną zaletę ogrodnictwa. Stwierdzono mianowicie, że beztlenowe bakterie glebowe mogą stymulować pracę ludzkiego mózgu. Między innymi to dzięki nim prace ogrodowe tak dobrze wpływają na zdrowie psychiczne. W późniejszych badaniach stwierdzono dodatkową zależność pomiędzy ogrodnictwem, a ludzką psyche - naukowcy uważają, że bakterie glebowe z gatunku Mycobacterium vaccae (wszechobecne w glebie) mogą też zwiększać zdolności poznawcze, ułatwiać naukę i wzmacniać pamięć.
    Odkrycie to powinny mieć na uwadze nie tylko osoby starsze, ale i ludzie młodzi, uczniowie oraz studenci, i to nie tylko w czasie sesji egzaminacyjnych!

  7. Super odporność

    Aktywność na świeżym powietrzu, kąpiele słoneczne i zwiększona produkcja witaminy D i wszechobecne bakterie (wspomniane powyżej, zawarte między innymi w glebie) nie tylko wzmacniają odporność, ale wywierają też wpływ immunomodulujący. Liczne badania, które wciąż jeszcze są prowadzone, potwierdzają pozytywny wpływ bakterii na zdrowie osób cierpiących na alergie (w tym astmę) oraz choroby o charakterze autoimmunologicznym (np. łuszczycę). W świetle tych badań okazuje się, że ogrodowy brud dnie tylko nie szkodzi zdrowiu, ale wręcz może leczyć.
    Postaraj się więc jak najszybciej ubrudzić we własnym ogrodzie!

po pracy w ogrodzie

Prace ogrodowe - najzdrowsza aktywność pod słońcem

Tempo życia współczesnego człowieka i fakt zamknięcia go w mieszkaniowych klatkach, nie sprzyjają naturalnym aktywnościom - wiele osób przyzwyczajonych do industrialnych warunków życia, zamiast wychodzić na łono natury, odpoczywa w zamkniętych wnętrzach.

Jeśli i ty postępujesz w ten sposób, nie wiesz, jak wiele tracisz. Mamy nadzieję, że opisane powyżej korzyści zdrowotne z uprawiania kawałka własnego ogrodu (choćby tarasowego lub balkonowego - wielkość ogrodu nie odgrywa aż takiej roli, jak można by sądzić) przekonają cię do ruchu na zewnątrz, a nie wewnątrz pomieszczeń czy budynków.

Nie musisz rezygnować z wizyt na siłowni, w klubie fitness czy pływania w basenie - nie o to chodzi, postaraj się jednak podzielić swój czas i swoją aktywność i część czasu spędzać na świeżym powietrzu - zajęcia ogrodowe są nie tylko przyjemne, ale i bardzo produktywne, a ich efekty w postaci ładnie zagospodarowanego ogródka, czy kiełkujących roślinek zaobserwujesz niemal natychmiast!

Komentarze do wpisu (1)

13 lipca 2015

Fajny artykuł promujący ogrodnictwo i nie tylko. Czasem warto się zatrzymać w biegu i zrobić coś dla siebie, spojrzeć na przemijające pory roku i zastanowić nad sobą.

poniedziałek-piątek: 9.00-17.00 602 790 598 kontakt@ogrodolandia.pl

Menu Szukaj więcej więcej
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium